Brug vores gratis pitch skabelon og lav et flot og professionelt
pitch af din virksomhed som du kan vise til potentielle investorer.
Email påkrævet*
Capino er Danmarks nye online matchmaking portal for virksomheder, der søger en investor eller långiver.
Vi matcher virksomheder og investorer med hinanden. Her på siden kan du hente en skabelon til et professionelt pitch du kan sende til potentielle investorer du bliver matchet med på eller udenfor Capino.dk
Hvis du ønsker at vi skal hjælpe dig med at finde en investor er du meget velkommen til at tage fat i os på [email protected]
Som iværksætter ved du sandsynligvis at din virksomhed eller idé har brug for finansiering. Ofte kommer denne finansiering fra eksterne kilder - dvs. mennesker, der ikke er: Venner eller familie. Dette betyder, at du bliver nødt til at kommunikere dine ideer til potentielle finansfolk på en måde, der får dem til at blive begejstrede for at investere i din virksomhed.
Uanset om du er en nystartet virksomhed, eller om din virksomhed har nogle år på bagen, kan det altså være svært for enhver virksomhed at tiltrække investorer og kunder. Særligt for nye virksomheder, der ikke har erfaring med at pitche, er det vigtigt at få nogle redskaber til, at kreere den gode pitch. Denne artikel hjælper dig med at blive klogere på, hvad en pitch er og hvad den skal indeholde.
En forretnings pitch er en præsentation af en eller flere personer til en investor eller gruppe af investorer, det også kan være en e-mail, et brev eller endda en improviseret samtale. Målet med en pitch, er generelt at sikre de ressourcer og den finansiering, der er nødvendige for at komme videre med en forretningsplan eller fortsætte med en allerede etableret virksomhed.
Nogle virksomheder leder efter en investor til at rejse startkapital, andre virksomheder pitcher til potentielle kunder for at sælge deres produkt. Endelig pitcher nogle organisationer, fordi de har brug for en partner eller strategisk ressource for at hjælpe dem med at eksekvere.
En virksomhed kan også have brug for en investering, fordi den har en uventet, men meget rentabel ordre ud over sin nuværende kapacitet. En sådan pitch er lettere at lave, fordi investorer føler sig langt mere sikker når virksomheden står med en ordre i hånden.
Den bedste pitch kommer hurtigt til sagen for at forhindre investorer i at miste interesse. Gå derfor til kødet så hurtigt som muligt; hvis investorer ikke forstår din forretning med det samme, vil de tro, at kunderne heller ikke forstår den.
Selv om det er helt acceptabelt og endda fristende at have mere end en pitch klar når du skal præsentere den for en investor, er den vigtigste pitch, du skal fokusere på til dit første møde med en potentiel investor din elevatortale. Idéen med en elevator pitch er, at den er kort, ligesom en elevatortur. Hvis det udføres godt, vil denne korte pitch udløse investorens nysgerrighed og tilskynde dem til at stille flere spørgsmål. På grund af sin kortfattethed fungerer en elevatortale godt, når man søger investorer.
I den korte elevatortale kan du introducere din forretning, en elevatortale er praktisk hvis du tilfældigvis falder over, en kort mulighed for at sælge din idé til en potentiel investor (for eksempel hvis du en dag finder dig selv i en elevator med Bill Gates). Lidt mere præcist, er en elevatortale er en kortfattet og omhyggeligt planlagt beskrivelse af din virksomhed eller idé, der hurtigt og let kan forstås.
En anden type pitch er live pitch plan, som er mere afhængig af visuelle hjælpemidler end af tale. Den generelle idé med denne pitch er at give alle repræsentanter en pænt udformet side, der indeholder relevant information såsom: En markedsoversigt, finansiel information eller relateret lovgivning. Denne type pitch er især effektiv, når man mødes med enkeltpersoner og organisationer, der sætter pris på empiriske data, såsom revisionsfirmaer, finansielle planlæggere og banker. Med lidt tilpasning kan denne type pitch leveres til en række investorer eller kunder.
Et pitch-deck, også kendt som en startup eller investor pitch deck, er en præsentation, der hjælper potentielle investorer med at lære mere om din virksomhed.
Det lyder måske mærkeligt, men det primære mål med en pitch deck er ikke at sikre finansiering - det er at få et møde mere.
Sikring af finansiering er en proces i flere trin. Et godt, informativt pitch deck er det første trin på stigen. Du vil gerne præsentere din idé eller forretning for en investor, der fascinerer dem og får dem til at engagere sig med dig.
En pitch deck-præsentation består normalt af flere dias, der hjælper dig med at fortælle en overbevisende historie om din virksomhed. Du kan sammensætte en, ved hjælp af et program som PowerPoint eller andre lignende programmer.
Det er fristende at inkludere en masse information til investoreren, som ejer af virksomheden er enhver del af din virksomhed vigtig for dig. Men de bedste pitch deck er dem, der er korte og lette at følge.
En god tommelfingerregel er, at inkludere ikke mere end 19 dias i et pitch deck.
Det er vigtigt at du researcher grundigt inden, du skal pitche! For du skal kende dit produkt, din målgruppe og dine konkurrenter virkelig godt og du skal være parat til at besvare eventuelle spørgsmål, som potentielle investorer måtte have. Det er vigtigt at sikre, at du pitcher din idé til de rigtige mennesker. Undersøg potentielle investorer, og sørg for, at din ide eller virksomhed passer godt til deres interesser og hvad de ellers har investeret i før.
Mens din overordnede idé er den vigtigste del af din forretning pitch, skal du sørge for at polere detaljerne: Sørg for, at dine tal er korrekte og har bevis der kan valideres på de ting som du fremsætter (næsten som i en retssag). Brug stærke, overbevisende ord og undgå at bruge superlativer eller hyperbole; og selvfølgelig læs din pitch grundigt igennem for at sikre, at du har brugt korrekt grammatik, stavning og tegnsætning! Du vil have potentielle investorer til at vurdere din forretning pitch baseret på fortjeneste snarere end ærgerlige fejl.
Har du allerede en konto Log ind