Investerer i startups: Her er de 9 (måske) allervigtigste råd til dig.

Startups har som regel en stærk appetit efter penge, viden og netværk, men samtidig værner de om det, de har. Hvorfor skal en startup vælge dig som investor? Det kan du blive klogere på i denne artikel.

Investor i startups

Går du med tanker omkring, hvordan man investerer i startups? Så gør du klogt i at læse denne artikel til ende. Du får nemlig intet mindre end de 9 (måske) allervigtigste råd om, hvordan man investerer i startups – og der er gode grunde til at kende dem. 

At investere i startups hører i høj grad ind under kategorien: Risikovillig kapital. Du som investor eller business angel påtager dig derfor en større risiko, når du investerer i en startup i forhold til en solid etableret virksomhed.

Er du heldig og dygtig, kan din investering i en startup blive en milliardsucces. Og omvendt kan du være uheldig og / eller ikke kende faresignalerne ved en fremtidig konkurs. 

Har du papir og blyant spidset? Her kommer nemlig de 9 vigtige råd.

9 vigtige råd til dig, som tænker på at investere i startups. 

Råd nr. 1: Hvilken kasket vil du have på? 

Først og fremmest bør du gøre op med dig selv, hvilken type investor du ønsker at være i forbindelse med din investering i en startup. Du kan f.eks. gøre dig tanker omkring, om du ønsker at være:

  • Medstifter – hvor du køber eller arbejder dig ind i en startup – evt. på fuldtid?
  • Aktiv / strategisk investor – hvor du investerer penge i en startup, og du i højere eller mindre grad fungerer som rådgiver eller bestyrelsesmedlem?
  • Passiv investor – hvor du investerer dine penge i en startup – uden eller med minimal netværk- og vidensdeling?

Hver mulighed har sin fordele og ulempe, og valget bør derfor afhænge af din risikovillighed samt dit behov for medindflydelse på virksomhedernes strategi. 

Råd nr. 2: Bliv medlem af Capino og invester i startups

Opret en investorprofil her på Capino og se nærmere på de cases, som ligger under kategorien ‘’ide fasen’’ og / eller ‘’har omsætning’’. Brug linket til at træne din lugtesans efter de investeringer, som du rent faktisk kan se et potentiale i. Når du har en del læste cases i rygsækken, vil du være bedre til at kende forskel på de gode, de mindre gode og vigtigst af alt – de startups, som du bør holde dig fra at investere i. 

Råd nr. 3: Hvad er du som investor interesseret i? 

Når du opretter din investorprofil på Capino, vil du blive bedt om at udfylde, hvad du som investor eller business angel er interesseret i. Du vil blandt andet blive spurgt om dine interesser for brancher, stadier, budget og geografi.  

Derudover bør du (for din egen skyld) tænke nærmere over, om du har andre kriterier. Det kan det f.eks. være enighed i og / eller med: 

  • Teamet bag 
  • Markedet virksomheden bevæger sig i 
  • Situationen den står overfor 
  • Ambitionerne for fremtiden 
  • Mission
  • Værdiansættelsen

Eksempler på ovenstående kan mere konkret skrives bag øret som: 

  • Jeg investerer ikke i startups, som ikke har solgt et produkt endnu
  • Jeg investerer kun i startups, som både har produktion og salg internt i teamet 
  • Jeg investerer ikke i startups, hvor CLV (customer lifetime value) ikke er mindst dobbelt så stor som CAC (costumer acquisition cost). 
  • Osv. osv. 

Det er ikke beslutninger, som du behøver at fastlægge på en enkelt søvnløs nat, men noget som du højst sandsynligt vil blive enig med dig selv omkring og definere hen af vejen.

Råd nr. 4: Klargør dit pitch som investor 

Hvorfor skal en startup vælge dig som investor? Startups hungrer som oftest efter penge, viden og netværk – men samtidig holder de tæt på det, de har. Inden en startup inviterer dig som investor med på holdet, bør du forberede dig på, at de laver et grundigt baggrundstjek. Her kigger de blandt andet på, om du som investor har kompetencerne, referencerne, netværket og ikke mindst finanserne på plads. 

Vil du komme dem i forkøbet? Så kan du med fordel have klargjort dit pitch som investor, hvor de kan få serveret al information om, hvad du kan bidrage med.

Du kan f.eks. komme ind på: 

  • Dine kompetencer – hvilke kompetencer besidder du, som vil være til gavn for en startup?
  • Dit netværk – hvilke kompetencer besidder dit netværk? Og hvilke døre kan du via dit netværk åbne for den pågældende startup?
  • Din tid – har du den fornødne tid at rådgive en startup?  
  • Din kapital – hvor mange penge vil du gerne investere i den pågældende startup?

Du vil højst sandsynligt blive tjekket ud på både LinkendIn, cvr.dk og proff.dk i forhold til ovenstående. 

Råd nr. 5: Spild ikke din tid – det kan blive dyrt

Find relativt hurtigt ud af om den pågældende startup er interessant for dig som investor. Lad det ikke kører ud i 1. 2. eller 3 kaffemøder og lange telefonsamtaler, hvis du ikke er sikker på, at aftalen i sidste ende bliver en realitet.

Det koster dig nemlig dyrt – set med et offeromkostningsperspektiv. Det vil sige, regner du ud, hvad du i stedet for kaffemøde 2 og 3 kunne have brugt din arbejdstid på, så taber du altså penge ved ikke at have gjort det i stedet.

 

Råd nr. 6: Opbyg et investornetværk

Vær ikke for stolt til at spørge om et råd eller to fra en i dit eget netværk, når du står overfor en potentiel case, som du måske gerne vil investere i. Se det som en læringsprocess, hvor du bliver klogere på at få feedback på dine overvejelser – så bliver det meget nemmere at vurdere cases i fremtiden.

Opbygger du et stærkt netværk af investorerne, vil det ikke kun være sparring før, under og efter dine investeringer, men du og netværket vil også kunne finde projekter I kan investere i sammen. Det er der massere af fordele og læring i. 

Råd nr. 7: Aftal en prøveperiode og reducer din risiko

Det er helt ok, at foreslå at starte med en prøveperiode, hvor du har mulighed for at teste samarbejdet af. Det er sjældent muligt at kunne gennemskue den eller de personer man sidder overfor, ud fra en enkelt eller to kaffedates. Med en prøveperiode over et stykke tid, vil du få nærmere indsigt i hvilke personer startup-teamet rummer. Herunder, vil du finde ud af om du kan samarbejde med dem? Om de har det drive, der skal til, for at løfte en startup til succes? Og ikke mindst, om de har de rette kompetencer til, at du kan få din investering hjem med et højt afkast. 

Råd nr. 8 Læg ikke alle æg i samme kurv 

For at sprede din risiko, kan du med fordel investere i flere startups, for at undgå en knald eller fald situation. Derudover er det også meget lærerigt, at blive inddraget i mere end en virksomhed. Arbejdsgange, muligheder og strategier du arbejder med i den ene startup – og som du har succes med, kan du med fordel overføre til dine andre investeringsprojekter og dermed gøre dem endnu skarpere samtidig med, at det gør dig som investor endnu mere attraktiv i startup-miljøet.  

Råd nr. 9 Gem kapital til senere

Startups er kendte for, ikke kun at søge kapital en enkelt gang. Derfor bør du heller ikke kaste alle dine opsparede penge i puljen i første runde. Gem gerne en portion til de næstkommende runder, for 1. at kunne forsvare dine ejerandele og 2. sende et signal til de nye investorer, at du tror på projektet og dermed går med hele vejen. 

Handlingsplan til dig som vil investere i startups

Der er massere af startups, som søger risikovillig kapital, men de skal vide at du eksistere og har interesse i netop det miljø. Med ovenstående viden, som du har fået i denne artikel, bliver din første opgave at gøre dig bekendt i målgruppen – fx via: 

  • Opret et holding og/eller en konsulentvirksomhed, så dine aktiviteter som investor tilknyttes sit eget CVR nummer. 
  • Opret en hjemmeside og en investorprofil her på Capino, med info om dig som investor, med al ovenstående, vi har været igennem i forhold til den baggrundsviden en startup søger efter.  
  • Få Capino til at offentliggøre blogindlæg med dig som afsender om investeringer, som skaber opmærksomhed og trust omkring dig som investor. 

Vi håber at du er blevet dét klogere og fortsat har blod på tanden til at investere i startups. 

Hvorfor investere i startup virksomheder?

Investering i startups er en attraktiv investering for mange investorer. Der er flere grunde til, hvorfor dette er tilfældet, men nogle af de vigtigste grunde er:

* Startups har en tendens til at stige hurtigt i værdi. Dette er den primære faktor, der motiverer investorer til at investere i disse virksomheder, da det bevidst eller ubevidst giver dem en stor afkast på deres investeringer.

* Startups er mere risikovillige end andre virksomheder, og de er typisk ikke bange for at prøve nye ting. Dette gør dem interessante for investorer, da disse ofte ønsker at være med til at udvikle og drive virksomheden fremad.

* Startups har et højt potentiale for vækst. De fleste startups begynder som små virksomheder, men har en potentiel for at vokse sig store, hvilket er en af de største grunde til, at investorer ønsker at investere i disse virksomheder.

* Startups har en tendens til at være innovative og du kan ofte hurtigt få adgang til mange synergier med andre selskaber. Dette gør dem vigtige for investorerne, da de både kan udnytte investeringerne og skabe nye muligheder samtidig.

Hvad er forskellen på en startup og en almindelig virksomhed?

En startup er en ny virksomhed, der typisk ikke har været i drift i længere tid. Dette kan være fordi de er et helt nyt selskab, eller fordi de blot er i en tidlig fase af deres udvikling. En almindelig virksomhed er typisk defineret som en virksomhed, der allerede har været i drift i flere år og som har et mere fastlagt produkt eller service. Der er dog ingen håndfaste regler for, hvornår en virksomhed kan defineres som “almindelig”. Alle de ovenstående kriterier afhænger af, hvordan man vælger at definere ordet.

Hvad er den bedste måde at investere i startups på?

Jo større muligheden og potentialet er for et solidt afkast, jo mere sandsynligt er det, at investor vil investere penge i disse virksomheder. Startups kræver ofte en stor portion risikovillighed, da de er uafhængige og har brug for at tjene nogle penge hurtigt. For mange investorer er det derfor et spørgsmål om entusiasme nok til at investere i startup virksomheder.

Startup investering kan overvejes som et professionelt arbejde eller som en hobby. Du kan vælge at investere i bestemte sektorer, f.eks. sundhed eller it, hvis disse er områder, du har interesseret dig for. I sidste ende handler det blot om at finde nogle startups, der passer til dine behov og din investeringsprofil.

Den bedste måde at komme igang med at investere i startups er helt klart at komme ud og møde nogle interessante startups og menneskerne der har lavet dem.

Der er mange konferencer du kan tage til hvor startups og investorer mødes og hvor du kan tage en snak med iværksætterne bag en masse spændende startup virksomheder som søger en investering.

Der er rigtig mange måder at skrue selve investeringen sammen på og hvad der er bedst afhænger helt af den enkelte situation så det er svært at sige noget generelt om.

Er startup virksomheder noget for mig? Og hvordan er risikoen?

Som investor i en startup virksomhed skal du være inforstået med at det hedder high risk, high reward. Der er altså en stor chance for at miste sine penge når man investerer i startups men investerer man i de rigtige kan upside være ud over alle grænser.

Man skal gøre sig klart at man har med en virksomhed at gøre som ikke er særligt godt etableret på markedet og som lider af ressource knaphed og har man ikke erfaring med at arbejde med nystartede virksomheder er det et mindset som man måske lige skal sætte sig ind i før man kan gå ind og tage gode beslutninger sammen med teamet.

Derfor kan det også være rart som investor, hvis man ikke selv har erfaring med at lave startups, at teamet måske har prøvet og måskes endda haft succes med tidligere startup projekter.

I forhold til risiko kan det også give god mening at kigge på om samme team tidligere har brændt mange investor kroner af eller om de har leveret et afkast til tidligere investorer.

Kan indholdet bruges?

Sidst opdateret: 16. januar 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relateret indlæg