Spot den næste AirHelp på Capino.dk!
Holdet bag Capino har hjulpet AirHelp med at finde den rette investor, som i dag er blevet en kæmpe succes! Vi har lavet et interview med Henrik, Co-Founder & Chairman i AirHelp, så du kan blive klogere på den process de har været igennem og forhåbentlig lære af dem.
Har du også prøvet at vente på et forsinket fly? Eller endnu værre – stået i lufthavnen og fået besked om, at det fly som du skulle med, pludselig blev aflyst! ?
Ja, jeg er helt enig, det er mega irriterende, men ikke desto mindre, så kan det ske for selv de bedste flyselskaber. Det vigtige her er blot, at du er opmærksom på dine rettigheder, når uheldet er ude.
87% flypassagerer ved ikke, at de har ret til kompensation.
Det er lidt vildt, at tænke på – især fordi, at du kan gå glip af en kompensation på et beløb helt op til 600€, hvis du altså har været udsat for et forsinket, aflyst eller overbooket fly, inden for de sidste 3 år. ?
Og netop her kommer AirHelp ind i billedet.
På AirHelp.dk kan du nemlig nemt tjekke, om du er berettiget til kompensation. Er du det, så kan de yderligere hjælpe dig med at opkræve pengene fra det pågældende flyselskab, mod et gebyr på 20% af beløbet.
Det har AirHelp kæmpe succes med!
Men hvordan nåede AirHelp lige dertil?
Det har vi spurgt Henrik, Co-Founder & Chairman i AirHelp om. Læs med her ?
‘’Kapital udefra var en nødvendighed, ift. at vækste AirHelp, i det tempo vi ønskede’’.
Det må siges, at AirHelp havde store ambitioner helt tilbage fra start – og med god grund.
Vi skal nemlig helt tilbage i deres pre-seed fase, hvor co-founderne var blevet hook på deres gode ide, og summede over hvordan dette koncept skulle rulles ud på det europæiske marked.
Drømmen var, at rejse en seed runde, som kunne bruges til at bygge deres frontend og backend, samt kickstarte deres online marketing.
Hjemmefra havde teamet gjort sig umage med at udarbejde et godt pitch, og det lykkedes dem relativt hurtigt, med det materiale de havde lavet, at opnå målet! ?
‘’Der gik ikke mere end 2-3 måneder, før vi havde den ønskede kapital i hus’’
Blot efter 2-3 måneder, bed den rigtige investor nemlig på krogen. Aftalen kom til at lyde på, at den pågældende investor vil få 10 x ROI over tre år – hvilket alle parter var godt tilfredse med.
‘’Vi brugte pengene på at ansætte udviklere og startede konceptet op i 8 andre europæiske lande’’
Og sidenhen har selskabet altså taget fart, eftersom de nu operere i mere end 30 lande og har hjulpet (intet mindre end) +13 millioner passagerer ?
3 gode råd, som Henrik gerne vil give videre til dig:
- Der er aldrig et godt tidspunkt at starte, så just do it.
Henrik møder en del mennesker på sin vej, der kommer med undskyldninger som ‘’jeg har ikke penge, jeg har ikke tid, jeg kan ikke på grund af a. b. og c’’.
Han mener, at det er undskyldninger som opstår hos personer, som ikke tør tage risikoen ved at starte eget firma.
‘’I stedet bør de vende spørgsmålet om til, om de virkelige gerne vil være iværksættere? Er svaret ja – så er det altså ikke et projekt, men en livsstil de tager på sig. Der er aldrig et perfekt tidspunkt, mangler de penge, så må de søge dem osv.’’
I følge Henrik, vil det altså helt klart hjælpe at omstille sit mindset til at tænke løsninger i stedet for undskyldninger på problemstillingerne, man som iværksætter kan komme til at stå overfor. - Find de nødvendige færdigheder
Det er nærmest umuligt at være ekspert på alle områder, derfor anbefaler Henrik når det kommer til valget af medarbejdere og ikke mindst investorer, at du går med dem, som ikke har de fuldkommen samme kompetencer og netværk, som du selv har.
‘’Vælg de personer, der er eksperter på deres område, og hvor du umuligt ved bedre, end dem’’. - Start ikke med fundraising
Den første tid, bør du ifølge Henrik bruge al din tid på at validere din forretningsmodel. Se på det som en hjul, du lige skal træde i gang. Før der er kommet gang i din virksomhed, kan det være ret svært at bevise potentialet over for de investorer, som du gerne vil charmere dig ind på.