Sådan fik Jakob 3 x investeringer til virksomheden DAN:SK – i et benhårdt marked 💪
Jakob har kastet sig ud i en udfordrende branche med alkoholiske drikkevarer. I USA kaldes kategorien Hard Seltzers, og den er en af de hurtigst voksende drikkevare trend i verden. Det er et hårdt marked, men trods dette lykkedes det Jakob at finde 3 gode investorer til DAN:SK 👏 Det synes vi er flot og sejt, og derfor har vi taget en snak med ham.
Fra vildmark til vodka business
Jakob arbejdede med jagt i Grønland efter endt uddannelse inden for skovbrug på KU. I Grønland havde han og kollegerne velhavende folk fra hele verden ude i ødemarken på grænsen til indlandsisen i op til ti dage ad gangen, i små hytter og telte. Formålet var at jage og nedlægge moskusokser og rensdyr.
‘’Det var ekstremt hårdt og en kæmpe oplevelse under måske verdens mest ekstreme forhold og med op til 50 kg på ryggen.’’
Ikke desto mindre var det på sådan en tur, at Jakob mødte brødrene Karsten og Morten, som han hurtigt klingede godt sammen med. De talte en del om forretnings- og samfundsrelaterede emner, og de to driftige erhvervsmænd gav pludselig Jakob et tilbud, han ikke kunne modstå.
Brødrene ejede en drikkevarevirksomhed ved navn DAN:SK – danskvand med vodka og smag, som de gerne ville sælge videre til Jakob. Det var et sukker- og kalorielet alternativ til de mange ‘tungere’ muligheder på markedet, og det fangede Jakob, da han selv elsker en “skinny bitch” i byen.
“Humoristisk nok var det i en lille jolle på en stor sø, på vej til jagt i et storslået landskab, at vi lavede aftalen om DAN:SK. Resten kom på plads halvanden måned efter, da jeg landede i København.”
Selvom det ikke altid har været en dans på roser at overtage virksomheden, har Jakob aldrig fortrudt.
“Der har virkelig været mange bump på vejen, men jeg har aldrig fortrudt”. Den læring jeg har fået, kan man hverken læse sig til eller få gennem en uddannelse, og selvom jeg har drevet små virksomheder før, er dette helt anderledes og med et helt andet potentiale. Det kræver dog stor tålmodighed og ro i maven.”
Jakob blev hurtigt bevidst om, at der var brug for ekstra penge, klog viden og ekstra hænder for at løfte virksomheden til næste niveau. Derfor blev søgningen efter aktive investorer med de rette kompetencer igangsat.
Investorerne havde hørt om DAN:SK, men de vidste først, at DAN:SK søgte kapital, da de læste annoncen på Capino.dk
I Danmark er der mange, der glæder sig over et sundere alternativ til sukkerholdige drinks og tunge øl, og den store efterspørgsel i markedet vækker selvfølgelig investorernes interesse.
Derfor var det heller ikke svært for Jakob at komme i dialog med potentielle investorer. Det var snarere udvælgelsen af dem; som havde de rigtige intentioner, ambitioner og kvalifikationer, der krævede meget tid og kræfter.
“Capino gjorde det heldigvis nemmere og hurtigere for mig at screene en lang række investorer. Platformen har både givet mig en masse ekstra muligheder og samtidig sparet mig for en hel del tid på unødvendige kaffemøder – så jeg kan virkelig anbefale Capino.”
Udover de rette kompetencer var det også vigtigt for Jakob, at der var god kemi. For som han selv siger med et glimt i øjet:
“Partnere, kollegaer mv. skal man kunne lide at drikke en fadøl med. Hvis dette ikke er tilfældet, så skal man videre. Mine tre nye partnere vil jeg elske at drikke en øl eller kaffe med – også i weekenden.”
Med ovenstående i tankerne har Jakob fuldstændig ro i maven omkring sit valg af investorer. Nu glæder han sig blot til, hvad fremtiden bringer.
Fuld fart på!
Med de 3 nøje udvalgte investorer kan Jakob nu kigge tilbage på sit hårde arbejde med følelsen af, at det har været det hele værd.
For eksempel har virksomheden lige indgået en aftale med WOLT 💪 Fra uge 27 kan man købe DAN:SK i det meste af landet via WOLT. Derudover forhandler en række detailbutikker, cafeer og lignende også det danske brand.
Jakob ønsker at øge kendskabet til DAN:SK markant i 2024, særligt gennem sit netværk af influencers, og i 2025 presse hårdt på med salg, for derefter virkelig at komme ud i hele Danmark og bagefter udlandet.
Men som han også understreger:
‘’Lige nu starter vi i det jordnære og arbejder med en masse nye tiltag såsom smagsvarianter, produktudvikling, hjemmeside, sociale medier, design og marketingstiltag, salg, kundepleje mv. Vi har fordelt opgaver godt ud, så vi gør brug af vores individuelle kompetencer. Mit Primære fokus er f.eks. salg og at agere blæksprutte i virksomheden.’’
Gode råd fra den gæve iværksætter Jakob
Sidste spørgsmål til Jakob var, om han kunne give gode råd til andre, der overvejer at benytte Capino. Hertil svarede han:
- ‘’Udnyt muligheden for at tale med mange forskellige profiler, så du bliver klogere på dig selv. Du skal have stor tålmodighed, være åben og bestemt ikke være bange for at møde nye folk. Start gerne selv med at kontakte folk på Capino, og HUSK også en flot præsentation mv.
- Mange af investorerne har sagt til mig, at de var interesserede, fordi de ser mig som en god og pålidelig samarbejdspartner. De har altså ikke udelukkende haft fokus på min virksomhed. Det er derfor også vigtigt, at du er ærlig omkring, hvem du er, og hvad du søger i et samarbejde. Dette tager tid og er noget, du også lærer om dig selv i processen. Så frygt ikke, hvis du er lidt usikker på det i starten. Men husk, at du skal ud og sælge dig selv og din virksomhed. Så vær på, og hav et glimt i øjet, når du tager til disse kaffemøder og måske møder din næste investor.
- Hvis du ikke selv har drevet en lille virksomhed fra bunden, er det svært at forstå for ´´normale´´ folk, hvor hårdt det sommetider kan være. Derfor kan jeg anbefale dig at finde 2-3 pålidelige iværksættervenner, som du kan tale fortroligt med! Det er nok mit bedste råd!’’
Jakob afslutter desuden med, at man gerne må skrive til ham på [email protected], hvis man har brug for ekstra øjne på sit projekt eller vil snakke om sin nystartet virksomhed.
Har du ikke allerede smagt lækkerierne fra DAN:SK? Så kan vi anbefale dig at købe en kasse fra deres hjemmeside DAN:SK eller tjekke deres IG-profil ud.
En anden lille bonusinfo fra Jakob er, at der lander en ny variant i slutningen af juni med hindbær & rabarber-smag, økologisk på flaske. Utroligt sommerlig og den er naturligvis også glutenfri, lav på sukker og kalorier.
Vi ønsker Jakob og hans team rigtig god vind fremover!