En traditionel bilforhandler, på en utraditionel måde
Dreivers.com er et digitalt bilfirma, som netop har rejst 2,5 mio. kroner i kapital på Capino.dk. Vi har taget en snak med founder Thomas Mørk om den utraditionelle bilforhandler og deres fremtidsplaner.
Dreivers blev startet fordi et familiemedlem solgte sin bil til en forhandler for 112.000 kroner og så den til salg hos forhandleren for 172.000 kroner ugen efter. Dreivers ville undersøge hvorfor det skulle koste 60.000 kroner at sælge en bil, og fandt ud af at den største omkostning hos forhandleren er lager og bygninger.
Dreivers.com adskiller sig fra andre bilforhandlere, nemlig ved at være en digital platform, fortæller Thomas Mørk. “Forskellen på Dreivers og traditionelle bilforhandlere er, at vi er digitale. I stedet for at bruge penge på store glashuse, provisionslønnede sælgere og biler på lager, sørger vi for, at dem, der vil sælge en bil, mødes med dem, der vil købe en bil, direkte. Det er stadig os der køber bilen af den ene part og sælger den til den anden – så alle har samme garanti og reklamationsret, som hos en gammeldags forhandler.”
Dreivers.com‘s digitale tilgang har også en række andre fordele, såsom lavere omkostninger og højere priser for bilerne. “Besparelsen betyder, at du både får mere for din bil når du sælger og Danmarks (nok) bedste garanti, når du køber,” siger Thomas Mørk.
Kunderne i centrum
Dreivers har ikke bare lave omkostninger, de har også en høj Trustpilot score. Disse to ting vidner om virksomhedens stærke fokus på kunderne, hvilket også har været medvirkende til at virksomhedens lykkedes med at tiltrække investorer.
En af grundene til Dreivers.com’s høje Trustpilot score skyldes virksomhedens fokus på god kundeservice. “Selvom vi er digitale har vi rigtig meget dialog med vores kunder. At købe og sælge bil, er en stor og kompleks beslutning for de fleste – og det har vi respekt for. Derfor er vi tilgængelige og lette at kontakte – både digitalt på på telefonen,” siger Thomas Mørk.
Dreivers har også en partneraftale med FDM, da de involverede FDM allerede på idéstadiet for at sikre alle de juridiske og forbrugerrelaterede faktorer var i orden. Også her er det tydeligt at virksomheden er bygget op omkring kundecentrerede værdier. Det handler om at gøre det absolut bedste for forbrugeren.
Bedre data og mere digitalisering
Dreivers har data om det de kalder unit economics, såsom hvad det koster at få en bil til salg, hvor stor en andel af bilerne der sælges, annonceringsomkostninger, tidsforbrug pr. handel og reklamations/garantiomkostninger. Dreivers arbejder løbende på at forbedre disse data gennem UX og optimering af markedsføring.
Thomas fortæller “For det første skal vi have sat gang i nogle tilpasninger af vores site og øge vores kendskab. Derudover har vi et nyt produkt, som vi skal have “pakketeret” bedre og få ud over rampen.“
De 2,5 mio. kroner, der er blevet investeret via Capino.dk, skal bruges på at forbedre Dreivers’ platform og på markedsføring/branding. Dreivers har ikke planlagt sin internationale ekspansion endnu, da de vil have styr på Danmark først.
Kendte iværksættere som investorer
Investorerne som Thomas og co. har fået med ombord er ingen ringere end Martin Buch Thorborg, Nicolai Frisch og David Andersen. De har alle tre været med til at skabe og sælge regnskabsprogrammet Dinero og Martin og Nicolai står også bag mange succesfulde virksomheder såsom Jubii, Euroinvestor, Ageras, GoLearn, Saxis, Amino og mange andre, faktisk også Capino.dk som du befinder dig på lige nu.
De tre serieiværksættere og investorer ser et stort potentiale i virksomheden:
“Vi ser et kæmpe potentiale i at digitalisere den her proces og gøre det billigere og bedre for køber og sælger. Deres Trustpilot taler sit eget klare sprog, de er allerede godt i gang” siger Martin Buch Thorborg.
Jeg sov bedre end i mange år
Dreivers valgte at søge kapital via eksterne investorer, fordi de søgte både midler til udvikling og kompetencer. De ville finde personer, der kunne udfordre deres tanker om firmaet. Thomas Mørk udtaler at forløbet med at søge investor via Capino har været enormt positivt og de har fået alt det de ønskede ud af det.
“Forløbet var meget hurtigt og effektivt. Vi fik flere henvendelser men Martin, David og Nicolai havde dels præcis de kompetencer, som vi har brug for og var villige til at involvere sig i virksomheden og samtidig har det helt ærligt, været en virkelig god oplevelse, at være sammen med dem. Det sidste finder vi ekstremt vigtigt, for det gør det meget lettere at kalde en skovl for en skovl og finde løsninger – også når der er udfordringer.” fortæller Thomas Mørk.
Thomas fortæller også om den lettelse det var da aftalen endelig var skrevet under “Da aftalen var skrevet under gik jeg direkte hjem i seng og sov bedre end i mange år. Vi er helt sikre på, at vi har fundet det rigtige match – og det giver en virkelig god energi, både i Dreivers, men faktisk også privat. Når der er “ro” på virksomhedens fundament, har du også mere overskud på hjemmefronten.“
Vi her fra Capino ønsker Dreivers.com og deres nye investorer alt det bedste fremover!