Dolupa Games: Sådan skaffede de 1,5 mio. kr. i investeringer og sikrede partnerskaber med topklubber
Dolupa Games, en innovativ dansk spilproducent, har taget sportsgrenen til et nyt niveau ved at skabe unikke brætspil designet specielt til fans af bestemte fodboldklubber.
Grundlagt af tre passionerede iværksættere, Allan, David og Henrik, fokuserer virksomheden på at kombinere læring, spil og passion, hvilket også afspejles i firmaets navn – en sammentrækning af tre latinske ord.
Fra deres ydmyge begyndelse, hvor de arbejdede tæt sammen for at udvikle deres første prototype, har Dolupa Games oplevet en rivende vækst.
“Brøndby var den første kunde vi fik, og det viste sig hurtigt at deres passionerede fans ”godkendte” produktet og købte hele den første ordre som Brøndby lagde i løbet af få uger, så Brøndby IF blev nødt til at tømme vores lager for de sidste produkter. Så kom F.C. København også med en bestilling på deres version, og igen blev der solgt pænt, på trods af krig i Ukraine og stor usikkerhed generelt med stigende priser på stort set alt omkring os.” fortæller Henrik.
Samarbejdet med Brøndby IF og F.C. København har været en milepæl for virksomheden, hvilket har åbnet døren til endnu større kunder.
Men Dolupa Games’ succes ville ikke have været mulig uden de investorer, der troede på virksomheden og dens vision. Med hjælp fra Capino.dk har Dolupa Games tiltrukket investorer, der har investeret 1,5 mio. kr. for 25% af virksomheden. Faktisk startede denne rejse til et Martin Thorborg foredrag.
Et Martin Thorborg foredrag ændrede alt
Henrik forklarer: “Jeg var til foredrag med Martin Thorborg en aften, og gik hen til ham bagefter for at høre om han kunne være interesseret i at komme med på vores rejse. Efter en kort snak og et par emails, kunne Thorborg bare konstatere at han ikke var parat til at investere mere på daværende tidspunkt og slet ikke i fodbold, da han ikke havde hverken forstand eller interesse for det.
Men han tog sig tid til at sende os i retning af Capino og anbefalede dem kraftigt.
Det er vi ham meget taknemlige for. Så vi gik ud på Capino, var opsøgende og efter 5-6 kontakter, var der 2 der skilte sig meget positivt ud.”
Nøglen til at finde de rette investorer var åbenhed, tillid og en god kemi mellem parterne. “Begejstringen for vores grundlæggende værdier om at leg, læring og passion skal hænge sammen i vores koncept, sammen med begejstringen for fodbold og det sammenhold den kan skabe, var ret grundlæggende for os” siger Henrik.
Kursen er sat mod Europa og EM
Med den indsamlede kapital har Dolupa Games allerede taget store skridt mod at udvide deres forretning og nå ud til større klubber og forbund i Europa.
“Vi bruger kapitalen til at købe licenser fra de største. Vi udbetaler små lønninger til os selv, så vi kan få ‘fred’ til at udvikle det hele. Samtidig giver det en tryghed hos os, så vi ved, at der er nogen med os på den finansielle side, når vi har brug for sparring eller gode råd. Derudover skal vi bruge lidt likviditet til at producere op til kunderne. Både de kunder som vi har købt licenser fra og til de større detailkæder rundt omkring i Europa” siger Henrik.
Dolupa Games ser frem mod fodbold EM i Tyskland 2024 med stor optimisme. De har allerede lavet en aftale om et spil til det tyske landshold og forventer at lave klubaftaler med yderligere to klubber inden for den næste måneds tid.
Fremtiden ser lys ud for Dolupa Games, men hvad er det egentlig, der gør dem specielle?
Fokus på fællesskab
Dolupa Games’ brætspil adskiller sig fra konkurrenterne ved deres fuldstændige fokus på den enkelte klub (eller landshold) og ved at bringe fans tættere på deres favorit klub gennem spil og samvær. Det er denne passion og dedikation til sportsklubber og deres fans, der har hjulpet Dolupa Games med at opnå deres succes og vil hjælpe dem med at fortsætte deres vækst på både det nationale og internationale marked.
“Navnet på firmaet er også en sammentrækning af 3 latinske ord, der står for Læring, spil og passion, som vi synes passer godt på tankerne bag vores spil” fortæller Henrik og fortsætter “Begejstringen for vores grundlæggende værdier om at leg, læring og passion, sammen med begejstringen for fodbold og det sammenhold den kan skabe, har været ret grundlæggende for os.”
Idéen til spillene udsprang da også fra grundlæggernes egne ønsker om at have et lignende spil: “Generelt findes der mange fodboldspil, men der fandtes ikke noget fanspil. Altså spil der er udviklet kun til fans af en bestemt fodboldklub. Grundlæggende var det egentlig et savn fra vores idémager, Allan, som manglede noget han kunne bruge til at hygge sig med, sammen med andre fans af de samme klubber som han var fan af.” fortæller Henrik.
Dolupa Games’ historie er et eksempel på, hvordan en kombination af talent, passion og hårdt arbejde kan føre til succes, og hvor vigtigt det er at finde de rette investorer og partnere, der deler ens vision. Med deres unikke produkter og voksende partnerskaber ser Dolupa Games’ fremtid ud til at være lige så spændende som en finale i Champions League.
Her fra Capino ønsker vi Dolupa Games god kamp fremover!